Piyasalar

Parazit

Punto:
Parazit Parazit, yönetmenliği ve senaristliği Bong Joon-ho tarafından yapılan 2019 çıkışlı Güney Kore kara komedi, gerilim filmidir. Güney Kore gelir dağılımının bozuk olduğu, sosyal adalet ve iş güvencesinin oldukça zayıf, rekabetin acımasız olduğu Amerikanvari kapitalist sistem hâkimdir. Yanında aynı dil, kültür ve milletten olmasına rağmen can düşmanı devletin saldıracağı korkusunun yaşandığı bir ülke. Nükleer saldırı korkusu ile sığınma yerlerinin yapıldığı, yer altında mahzenlerde yaşayışın olduğu bir ülke. Fakirin çok fakir, zenginin çok zengin olduğu iki kesim, aynı şehirde farklı şartlarda yaşamaktadırlar. Zengin Park ailesi şehrin yüksek kesimlerindeki malikânede yaşarken, Kim ailesi, şehrin alçak kesimlerinde gecekondulu dar sokakların alt yapısı yetersiz havasız gökyüzünü yukarıdaki pencereden seyreden bodrum katta yaşamaktadır. Bu nedenle yağmur yağması malikenede yaşayanlarca temizlik olarak algılanırken, bodrum katta su baskını çamura suya batmak olarak yaşanıyor. Malikânedekiler yağmur yağınca, ABD’den getirilen su geçirmez kızıl dereli çadırında çocuklarına kamp yaparak macera yaşarken, varoşlardaki zemin katlarda su baskını, sel felaketi ve dışarıda spor sahasında toplanan ve yardımla yaşayan selzede olarak yaşamak düşer yağmurdan paylarına. Yağmur zengin için rahmettir, arınmadır temizlenmedir, fakir için ise; su baskını tuvallatten lağım sularının taşması, su altında kalan ev nedeniyle evsizlik, uğursuzluk ve şanssızlıktır. Kim Ki-taek, karısı Chung-sook, oğlu Ki-woo ve kızı Ki-jeong ile küçük bir yarı bodrum katında yaşamakta, düşük ücretli işlerde çalışmakta ve ay sonunu getirmek için mücadele etmektedir. Ki-woo'nun yurtdışında eğitim almaya hazırlanan arkadaşı Min-hyuk, zenginlik getirmesi için bir bilgenin taşını Kim ailesine hediye etmiştir. Kaya kutsal bilgelik taşı bulunduğu eve şanş, bolluk, bereket ve iş verecektir. Kayanın gerçekten böyle etkisi var mı bilinmez ama evin oğlu gerçekten bir iş bulur. Bu işle birlikte türlü oyunlarla, diğer aile fertleri de aynı ailede iş sahibi olurlar; fakat başkalarına acımadan ayak oyunları tuzak kumpas kurarak işlerinden ederek. Bu kaya katı sert soğuk ve merhametsiz kalbi temsil ediyor benim için. Varlıklı Park ailesinin kızı Da-hye'nin İngilizce öğretmenliğini yapan Min-hyuk, işi devralması için Ki-woo'ya üniversite öğrencisi taklidi yapmasını tavsiye eder. Sahte diploma ve belge temin ederek İngilizce dersi vermeyi başarır. Fakir bir aileden gelen genç bir adamın zengin bir ailenin kızına özel ders vermesiyle başlıyor. Bu genç adam, ebeveynleri ve kardeşiyle birlikte yavaş yavaş zengin ailenin özel hayatına sızmaya başlayacaktır. Ki-woo'nun işe alınmasının ardından Kim ailesinin tüm fertleri birbirinden bağımsızlarmış gibi görünerek ve çok yönlü yetenekleri olan çalışanlarmış gibi rol yaparak Park ailesinin hayatına dâhil olurlar. Ki-woo, Da-hye ile romantik bir ilişkiye başlarken Ki-jeong sanat terapisti rolüyle en küçük çocuk Da-song'a öğretmen olarak Ki-taek, Ki-jeongun arabada seks yapıyormuş gibi göstermesiyle kovulan Bay Park'ın eski şoförünün ardından şoför olarak; Chung-sook ise, temizlikçi Moon-gwang'ın şeftali alerjisinin Kim tarafından tüberkülozmuş gibi gösterilmesi akabinde temizlikçi olarak işe alınır. Evdeki şöför hizmetçi öğretmen ve sanat uzmanı aynı ailenin fertlerinden oluşur. Zengin ev sahibi yeraltı treninde fakirlerin kokusundan tiksinmektedir. Eski genç şoför temiz eğitimli biridir, yeni fakir ailenin babası entrika ile şoför olunca aynı kokuyu koklar patron. Evin yaramaz haylaz küçük erkek çocuğu hizmetçi ve şoför üstünü koklar aynı koku diye bağırır. Aile sabun, şampuanı değiştirerek çözmek ister. Mahsende kapalı kalan eski hizmetçinin kaçak kocası da benzer şekilde kokmaktadır. Kim ailesi, farklı sabunlarla kendilerini yıkasalar da bu koku üzerlerinden çıkmayacaktır. Zengin ve fakir ayrımı belirgin şekilde sınıf ayrımına dönüşmüş durumdadır. Park ailesi bir kamp gezisine çıktığında, Kimler malikâneyi işgal eder ve lüks içinde eğlenmeye başlarlar. O gece Moon-gwang bodrumda bir şey unuttuğunu iddia ederek geri döner. Moon-gwang'ın gizli bir sığınağı açmasıyla, kocası Geun-sae'nin tefecilerden kaçmak için 3 yıldır orada yaşadığı ortaya çıkar. Moon-gwang, Chung-sook'a bu sırrı saklaması için yalvarırken, gizlice dinleyen Kim kazara Moon-gwang'ın görüş açısına girer. Moon-gwang'ın onların aslında bir aile olduğunu anlamasının ardından sahtekârlıklarını açığa çıkarmakla onları tehdit etmesi bir kavgayla sonuçlanır. Aslında zengin aileyi sömürmek, yiyeceklerini yemek onların sırtından geçinmeyi asalaklık, parazitlik olarak tanımlarsak önceki hizmetçi ve ailesi de yeni hizmetçi ailesi gibi parazitmiş. Ünlü mimarın çizdiği ve yaptırdığı malikâne sığınak yapılmış korunaklı bahçeli geniş iki katlı lüks malikâne. Saray yavrusu gibi olan yeri mimardan satın alan hizmetçiyi önün önerisi ile değiştirmez devam ettirir. Sığınakta ev sahiplerinin buzdolabından yemekleri alarak yaşayan hizmetçinin kocası yaşıyor, ama ev sahiplerinin haberi yok. Yeni dolandırıcı aile ile yolları kesişiyor, birbirlerini tehdit ediyorlar, darp şiddet olayları yaşanıyor. Çocuklarının doğum günü kutlamasında zengin davetlilerin olduğu bahçede açık havada eğlence yaparken birden film kan banyosuna dönüyor. Eski hizmetçinin kocası eline bıçağı alıyor yeni dolandırıcılara saldırıyor, dolandırıcı ailenin şoför olarak çalışan baba patronu öldürüyor. Kan gölüne dönen görüntüler çok sarsıcı. Park, Kim ve eski hizmetçisi ailesi zarar görüyor. Başkalarının hayatına parazit yapmanın mümkün olduğunu ancak bunun da bir bedeli olduğunu söylüyor. Parazitler arasındaki mücadele bünyeye daha fazla zarar vermektedir. Asalak ya da parazit, bir canlıya bağımlı olarak yaşayabilen ve üzerinde yaşadığı canlıya zarar verebilen organizma. Bir asalak üzerinde yaşadığı canlının besinine ortak olarak yaşamını sürdürür. Besine ortak olması ise üzerinde yaşadığı canlının zayıf düşmesine ve hastalanmasına neden olur. Kim ailesi. Varoş bir mahallede, yarım pencereden dışarıyı görebilen bodrum katta yaşayan, işsiz, güçsüz bir ailedir. Anne, baba, kız ve erkek kardeşten oluşan ailede yoksulluk ve sefalet hâkimdir. Bu sefaleti yenebilmek için zekalarını, küçük yalanlar üzerinden dolandırıcılık yaparak kullanmaktadırlar. Sistem başkalarının hayatına dahil olmak ve onların yerine geçmek parazit gibi. Kandırma yalan ve hile ile işi alan aile devamlı planlar yapmak zorunda kalacak o da daha büyük olaylara sebep verecektir. Hayatın da ayrı bir planı olduğunu, kulun planının hayatın gerçeği ile iptal edildiğini gösteriyor. En sade ve huzurlu yaşam, plansız, yalansız ve hilesiz anı var olanın kıymetini bilerek yaşamaktır, plansız yaşamaktır. İnsanlar masumken birden acımasız ve vicdansız olabiliyor, bu sistemin insanı suçlu yaptığı fikrini işleyen ve kapitalizm eleştirisi de yapan bir filimdir. İçinde yaşadığımız kapitalist yaşam şekli, insanı bu yokluk, yoksulluk ve yoksunlukla terbiye edip düzene sokmaktadır. Başarı ve mutluluk, zengin olmak, lüks bir hayatı yakalamak ve böylece saygınlık kazanmak olarak tanımlanınca, hayaller ve çabalar ona yönelik oluyor. Bu sistemde insan için hedef hep bir adım ötesidir ve insanı bitmez tükenmez bir iştahla bu hedefin peşinde koşmaktadır. Tüm insanlık ilerleme-kalkınma-zenginlik-refah ve konfor istiyor. Sınırsız tüketim, gezegenimizin sınırlı varoluş imkânlarını tüketmek üzeredir. Sistem düzeltmek. bünyeyi temiz tutarak parazitin yaşamasına engel olur.Sağlıksız bünye gibi sağlıksız sistem parazit üretir.Parazitler arasındaki mücadele bünyeyi zayıflatır bedene büyük zarar verir.